3 Golongan Manusia Ditimpa Musibah

doa ketika ditimpa musibah
doa ketika ditimpa musibah

doa ketika ditimpa musibah

Setiap manusia yang hidup di dunia ini pasti pernah melalui musibah, ujian dan cubaan dalam kehidupan baik berupa sakit atau penyakit atau masalah kehidupan yang dihadapinya. Allah SWT menciptakan manusia pada dasarnya suka berkeluh kesah, kecewa serta bersedih dengan peristiwa negatif yang menimpa.

Firman Allah SWT bermaksud: “Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia berada dalam susah payah.” (Surah Al-Balad, ayat 4)

Dalam ayat yang lain, Allah SWT berfirman bermaksud: “Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari setitis mani yang bercampur yang Kami hendak mengujinya (dengan perintah dan larangan), kerana itu Kami jadikan dia mendengar dan melihat.” (Surah Al-Insan, ayat 2)

Dari dua ayat di atas disimpulkan bahawa manusia pasti akan diuji oleh Allah SWT dengan berbagai macam musibah, ujian dan cubaan dalam kehidupan. Berupa ujian kekayaan, kekuasaan, musibah kemiskinan, musibah sakit dan musibah penyakit dan berbagai jenis yang lainnya.

Oleh itu, ketika ujian dan musibah datang menimpa, termasuk dalam kelompok yang manakah kita?

1. Golongan Manusia Yang Suka Berkeluh Kesah (Mengeluh)

Golongan seperti ini adalah golongan yang suka berkeluh kesah, bersedih, dan suka menyalahkan orang lain ketika ditimpa musibah dan ianya adalah golongan orang yang paling buruk ahklaknya, golongan yang dibenci Allah SWT, serta besar kerugiannya di dunia dan akhirat.

Mereka adalah golongan orang yang tidak redha terhadap takdir (ketentuan) dan qadha` (ketetapan) Allah SWT.

Sabda Rasulullah SAW : “Bukan daripada golongan kami orang yang menyobek-nyobek kantong baju, memukul-mukul pipi dan berseru dengan seruan jahiliyah (mengeluh dan menyayat).” (Riwayat Ibnu Majah)

2. Golongan Manusia Yang Bersabar.

Orang yang sabar ketika menghadapi musibah dan ujian Allah SWT, dengan kesabaran tersebut ia akan meraih darjat yang mulia dan dicukupkan pahalanya di sisi Allah SWT tanpa batas.

Firman Allah SWT bermaksud: “Sesungguhnya, hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala kepada mereka tanpa batas.” (Surah Az-Zumar, ayat 10)

Firman Allah SWT lagi, bermaksud: “Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.” (Surah Al-Baqarah, ayat 155)

Oleh kerana itu sabar terdiri dari 3 peringkat:

Pertama: Bersabar terhadap hal-hal yang diperintahkan Allah SWT dengan melaksanakan ketaatan kepada Allah. Hal ini merupakan bentuk kesabaran yang paling mulia.

Kedua: Bersabar atas apa-apa yang dilarang Allah SWT. Dengan menjauhi segala dosa dan maksiat serta kemungkaran.

Ketiga: Bersabar atas apa-apa yang telah ditakdirkan, iaitu apa-apa yang telah ditentukan Allah SWT kepada hamba-hamba-Nya.

3. Golongan Manusia Yang Redha Dengan Ketentuan Allah

Orang yang redha dengan ketentuan Allah ketika ditimpa musibah merupakan golongan yang paling tinggi kedudukannya daripada dua golongan sebelumnya.

Kerana mereka telah melalui tahap berkeluh kesah dan sabar, pada masa yang sama mereka redha dengan ketentuan Allah SWT dan gembira hatinya serta berlapang dada menerima ketentuan tersebut.

Allah SWT berfirman bermaksud: “Allah Redha terhadap mereka dan mereka pun redha terhadap-Nya, Itulah keberuntungan yang paling besar.” (Surah Al-Maidah, ayat119)

Sabda Rasulullah SAW : “Sesungguhnya besarnya pahala tergantung dengan besarnya ujian. Sesungguhnya, apabila Allâh mencintai suatu kaum, maka Dia akan mengujinya. Siapa yang redha dengan ujian itu, maka ia akan mendapat keredhaan-Nya. Siapa yang membencinya maka ia akan mendapatkan kemurkaan-Nya”. (Riwayat At-Tirmidzi dan Ibnu Majah)

Keberuntungan yang paling besar tidak akan datang kecuali dengan sikap redha ketika ditimpa musibah. Maka, siapa yang redha terhadap takdir dan qadha’ Allah SWT, nescaya Allah SWT akan redha terhadapnya. Sebab keredhaan tersebut adalah tanda taat dan patuh kepada Allah dan Rasul-Nya.

Sahabatku!

Bersabarlah dan redhalah dengan ketentuan Allah SWT yang di berikan kepada kita. Kerana semuanya merupakan takdir-Nya.

dapatkan sekarang

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

https://www.facebook.com/johorsoutherntigers.com.my/videos/612746285555341/