5 Tips Atasi Rambut Kusut

Masalah Rambut Kusut
Masalah Rambut Kusut

Masalah Rambut Kusut

Tentu ada di antara kita yang berhadapan dengan masalah rambut kusut yang satu ini. Kalau boleh, sudah pasti anda ingin memiliki rambut lembut sepanjang hari, kan? Rambut kusut bukan sahaja menyakitkan mata, bahkan sering menyakitkan kulit kepala. Apatah lagi jika dipaksa atau direntap untuk memperbaiki rambut kusut tersebut. Silap hari bulan rambut boleh putus!

Masalah rambut kusut bukan sahaja berlaku bila bangun tidur tetapi ia boleh berlaku bila-bila masa dan di mana saja. Rambut yang panjang dan mudah terurai bila ditiup angin.

Berikut di bawah ini ada beberapa cara atau tips yang boleh anda cuba untuk mengatasi masalah rambut kusut ini.

1. Teknik Deep Conditioning

Sebelum tidur, cubalah cuci rambut dengan syampu dan kemudian pakailah perapi. Setelah itu, ambil sikat bergigi lebar dan sikat rambut anda dengan perlahan-lahan. Tutup rambut dengan shower cap dan biarkan semalaman. Pada keesokan pagi, bilas dengan menggunakan air sejuk dan sikatlah rambut anda.

2. Pakai Baby Oil

Anda boleh atasi rambut kusut dengan penggunaan baby oil yang telah dicampur dengan perapi. Kemudian, aplikasikan pada rambut yang kusut. Gunakan sikat bergigi lebar untuk menyikat rambut dengan lembut. Setelah itu cuci rambut dan biarkan sehingga kering.

3. Pakai Perapi

Kekusutan yang teruk pada rambut boleh juga disebabkan oleh keadaan rambut yang terlalu kering. Untuk mengatasi masalah ini semburkan perapi jenis semburan. Perapi atau conditioner ini mempunyai efek pelembab semulajadi yang berguna untuk mengurangkan rambut kusut.

4. Elakkan Menggosok Rambut Dengan Tuala

Menggosok rambut dengan tuala dengan terlalu kasar juga boleh menyebabkan rambut menjadi kusut. Sebaliknya anda disarankan setelah membasuh rambut, tekan-tekan rambut untuk memerah kelebihan air. Setelah itu, bungkus tuala di kepala seperti memakai serban untuk menyerap air yang masih tersisa.

5. Guna Spray Anti Kusut

Memaksa untuk terus menyikat rambut yang kusut memang menyakitkan. Di samping itu, rambut juga berpotensi menjadi rosak. Cara terbaik, sembur spray anti kusut (detangling spray) sebelum anda menyikat rambut. Spray ini bertindak sebagai pelembut rambut yang akan membantu anda memperbaiki rambut kusut dengan lebih mudah.

dapatkan sekarang

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

https://www.facebook.com/johorsoutherntigers.com.my/videos/612746285555341/