Doa Akhir Ramadhan

Doa Akhir Ramadhan
Doa Akhir Ramadhan

Doa Akhir Ramadhan

Doa akhir Ramadhan adalah doa yang sering dibaca untuk memohon kepada Allah SWT agar segala amalan yang kita kerjakan di bulan Ramadhan ini diterima oleh Allah SWT dan kita senantiasa berada dibawah lindungan dan rahmat Nya. Tiada daya kuasa kita sebagai manusia biasa dan hamba Nya selain menadah tangan memohon, meminta dan merayu agar segala amal ibadah kita di bulan yang penuh rahmat keampunan ini diterima dan dimakbulkan oleh Maha Pencipta.

Sememangnya berakhirnya bulan Ramadhan yang penuh mulia dan berkah ini adalah satu tanda kesedihan kepada orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Di dalam doa akhir Ramadhan ini juga harapan kita agar dipanjangkan umur untuk menempuh lagi bulan Ramadhan yang akan datang dengan izin Allah SWT. Mari kita bersama-sama menghayati dan hafal doa akhir Ramadhan dibawah ini.

Ya Allah! Janganlah Dikau jadikan puasa ini sebagai puasa yang terakhir dalam hidup kami. Seandainya Dikau menetapkan sebaliknya, maka jadikanlah puasa kami ini sebagai puasa yang dirahmati, bukan puasa yang sia-sia.

Seandainya masih ada pada kami dosa yang belum Dikau ampuni atau dosa yang menyebabkan kami diseksa kerananya, sehingga terbitnya fajar malam ini atau sehingga berlalunya bulan ini, maka ampunilah semuanya wahai Yang Paling Pengasih dari semua yang mengasihi.

Ya Allah! Terimalah puasa kami dengan sebaik-baik penerimaan, perkenan, kemaafan, kemurahan, pengampunan dan keredhaan-Mu. Sehingga Dikau memenangkan kami dengan segala kebaikan yang dituntut, segala anugerah yang Dikau curahkan di bulan ini.

Selamatkanlah kami di dalamnya dari kebimbangan terhadap bencana yang mengancam atau dosa yang berterusan. Demikian juga, dengan rahmat-Mu golongkanlah kami ke dalam orang-orang yang mendapatkan (keutamaan) malam al-Qadar. Malam yang telah Dikau tetapkan lebih baik dari seribu bulan.

Semoga perpisahan kami dengan bulan Ramadhan ini bukanlah perpisahan untuk selamanya dan bukan juga pertemuan terakhir kami. Moga kami dapat kembali bertemu pada Ramadhan mendatang dalam keadaan penuh harapan dan kesejahteraan.

” Ya Allah janganlah engkau jadikan puasa ini yang terakhir bagi kami, jika terakhir bagiku rahmatilah aku, janganlah engkau haramkan aku dari rahmatmu ”

#30Ramadhan1437H

dapatkan sekarang

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

https://www.facebook.com/johorsoutherntigers.com.my/videos/612746285555341/