Petua Rawat Gatal Ulat Bulu

Petua Rawat Gatal Ulat Bulu
Petua Rawat Gatal Ulat Bulu

Petua Rawat Gatal Ulat Bulu

Sesiapa yang pernah kena tentu tahu betapa hebat penangan gatalnya kalau terkena ulat bulu nie. Bayangkan pula kalau ada yang terpegang ulat tu, pas tu tangan yang sama pergi sentuh pula tempat-tempat lain kat badan dan muka… Hmmm… alamatnya menangis tak berlagu la.. huhu…

Disebabkan kes ‘terkena’ ulat bulu nie jarang-jarang berlaku, maka ramai yang tidak tahu atau dah terlupa cara nak merawatnya. Untuk itu, rasanya elok kalau admin kongsi petua hilangkan gatal ulat bulu nie ngan uols.

Petua Menghilangkan Gatal Ulat Bulu

Teknik pertama nie ialah teknik yang admin belajar masa kecik dulu. Senang jer caranya asalkan korang ada rambut.. ahaks.. Caranya, kalau tersentuh atau terkena ulat bulu tu, cepat-cepat lurutkan jari atau tangan yang tersentuh tu ke rambut korang beberapa kali. Jangan lak sampai terkena kulit kepala.

Dulu-dulu, ada gak kengkawan yang jenis nakal nie, kalau terkena ulat bulu, bukannya diusap ke rambut sendiri. Diaorang pergi usap kat rambut kawan lain. Dan kekadang tu ada gak yang pergi usap tangan tu kat bulu kucing

Petua Rawat Gatal Kena Ulat Bulu

Orang tua-tua dulu pulak suka rawat dengan menggosok tempat yang gatal dan terkena ulat bulu tu dengan abu dapur. Hmm… zaman dulu kan masak pakai kayu api jer, so senang ler nak cari abu dapur.

Petua Merawat Gatal Tersentuh Ulat Bulu

Kesan terkena ulat bulu juga kekadang boleh jadi teruk sampai ada yang badannya jadi berbintik kemerahan, bengkak dan gatal-gatal. Kalau dah jadi macam tu, korang boleh ikhtiar mengubatinya dengan petua nie. Ambil sepotong kunyit dan parut atau hiris nipis-nipis. Lepas tu gaulkan kunyit tu dengan sedikit kapur sirih dan air. Masak atau panaskan campuran tu lebih kurang 2-3 minit kat dapur. Kendian biar ia sejuk sedikit.

Bila dah agak sejuk sikit, sapukan ‘ramuan’ tu pada bahagian badan yang bengkak dan terasa gatal. Biasanya lepas beberapa minit bengkak tu akan hilang dan rasa gatal pun akan lenyap dengan serta-merta. In shaa Allah…

dapatkan sekarang

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

https://www.facebook.com/johorsoutherntigers.com.my/videos/612746285555341/