Posts Tagged ‘batang’

Punca Hidung Tersumbat

9 Punca Hidung Tersumbat

Sesiapa sahaja pernah mengalami masalah hidung tersumbat, samada bayi mahupun orang dewasa. Kesukaran bernafas akibat hidung tersumbat antara gangguan yang boleh menyebabkan seseorang merasa sesak nafas, tidur berdengkur, bernafas melalui mulut, suara sedikit sengau, sakit kepala, berat kepala, letih dan lesu. Malah pernafasan juga menjadi lebih pendek kerana perlu bernafas melalui mulut. Ruang hidung manusia terbahagi kepada […]

Tips Penjagaan Bunga Orkid

4 Tips Penjagaan Bunga Orkid

Bunga Orkid atau nama asalnya bunga Anggerik adalah salah satu daripada dua keluarga terbesar tumbuhan berbunga. Bunga Orkid merupakan salah satu tanaman hiasan yang amat popular di Malaysia. Dengan iklim yang panas dan lembap sepanjang tahun, Malaysia merupakan tempat taburan hidup bunga Orkid liar yang mencapai ribuan jenis. Bunga Orkid amat popular di tanam di kalangan […]

6 Khasiat Daun Kemangi

6 Khasiat Daun Kemangi

Daun Kemangi adalah tumbuhan yang gemar tumbuh ketika musim hujan. Daun Kemangi adalah tumbuhan herba natif di Asia Tenggara yang mempunyai pokok bersaiz kecil. Tubuhnya dibalut oleh bulu halus yang selamat untuk disentuh. Di dalam bunganya, terdapat biji yang banyak dimanfaatkan oleh masyarakat sebagai bahan pengganti biji selasih. Daun Kemangi juga mempunyai rasa dan aroma khas […]

Khasiat Santan Kelapa

7 Khasiat Santan Kelapa

Untuk menjaga kecantikan anda sebenarnya tidak perlu menghabiskan banyak duit. Menggunakan santan kelapa adalah salah satu cara untuk menjaga kecantikan diri anda. Walaupun santan kelapa seringkali dihindari oleh mereka yang menghidap kolesterol tinggi, tetapi dengan pengolahan yang tepat ternyata santan juga memberikan banyak manfaat bagi kesihatan. Kelapa adalah buah yang mempunyai banyak khasiat ataupun manfaat buat […]

Khasiat Tongkat Ali

7 Khasiat Tongkat Ali

Tongkat Ali atau juga dikenali sebagai pasak bumi, Penawar pahit, bedara pahit, bedara putih, bedara merah, hempedu pahit adalah sejenis tanaman saka yang terdapat di hutan Malaysia, Indonesia dan beberapa kawasan di Thailand, Vietnam dan Laos. Nama botaninya ialah Eurycoma longifolia daripada keluarga Simaraubaceae. Tongkat ali juga dikenali sebagai penawar pahit, bedara pahit, bedara putih, bedara merah, hempedu pahit, payung ali, […]

Kebaikan Daun Betik

3 Kebaikan Daun Betik

Adapun rupa-rupanya pokok betik ni bukan setakat buahnya saja yang boleh dimakan, daun betik pun sebenarnya banyak manfaat dan kegunaannya. Haa.. admin baru jumpa maklumat nie dalam satu buku petua dahulukala dan admin nak kongsikan ngan semua pembaca Petua Bahagia yang admin kasihi sekelian… Kata orang betik dapat membantu menyejukkan badan.  Admin selalu jugak makan buah betik, terutamanya […]

Cucuk Benang Dalam Jarum

Petua Mudah Cucuk Benang Dalam Jarum

Ada tak sesapa kat sini yang minat menjahit? Antara cabaran nak menjahit adalah bab nak cucuk benang masuk ke dalam jarum kan.. Hmm.. mungkin tak ramai kot nak menjahit sekarang ni.. sebab takde masa.. hihi… maklumlah sibuk ngan facebook (termasuklah admin sendiri)… ahaks Okeylah, walaupun korang tak minat menjahit, tak semestinya ilmu yang kita dapat nie […]

Masalah Seksual Lelaki

5 Masalah Seksual Lelaki

Banyak faktor yang mempengaruhi masalah seksual lelaki pada masa kini. Antaranya ialah tabiat melakukan onani dengan kerap yang boleh menyebabkan seseorang lelaki itu menghadapi masalah mati pucuk dan lain-lain lagi. Pada artikel kali ini admin ingin kongsikan 5 masalah seksual lelaki yang sering membelenggu kaum Adam tetapi masih ada alternatif atau jalan penyelesaian untuk mengatasinya. […]

Demam Kuning

Petua Rawat Demam Kuning

Baby yang baru dilahirkan sekarang nie ramai yang kena demam kuning atau nama saintifiknya sebagai jaundice. Dah jadi macam satu kelaziman lak.. seolah-olah kalau tak kena demam kuning macam tak sah.. huhu.. Bagi baby yang baru lahir, peratus untuk mendapat demam kuning amat tinggi sehingga 99.9% peratusannya. Admin gurau jela..hehe.. tapi untuk sesiapa yang baru dapat baby […]

Tips Penjagaan Telur Zakar

6 Tips Jaga Telur Zakar

Selain kepala takuk zakar dan batang zakar, telur zakar atau kantung zakar yang dipanggil testis juga harus diberi penjagaan yang baik-baik sama macam kepala takuk dan batang kerana disinilah ‘kilang’ yang akan memproses dan menghasilkan sperma yang berkualiti untuk seseorang itu mendapat zuriat. Jangan sesekali mengabaikan penjagaan telur zakar ini yang dianggap aset berharga seorang lelaki. […]

https://www.facebook.com/johorsoutherntigers.com.my/videos/612746285555341/