Posts Tagged ‘bengkak’

Punca Hidung Tersumbat

9 Punca Hidung Tersumbat

Sesiapa sahaja pernah mengalami masalah hidung tersumbat, samada bayi mahupun orang dewasa. Kesukaran bernafas akibat hidung tersumbat antara gangguan yang boleh menyebabkan seseorang merasa sesak nafas, tidur berdengkur, bernafas melalui mulut, suara sedikit sengau, sakit kepala, berat kepala, letih dan lesu. Malah pernafasan juga menjadi lebih pendek kerana perlu bernafas melalui mulut. Ruang hidung manusia terbahagi kepada […]

Punca Gusi Bengkak

5 Punca Gusi Bengkak

Banyak punca atau penyebab gusi bengkak.Tentu ada di kalangan kita yang pernah mengalaminya. Sengsaranya hanya Tuhan sahaja yang tahu! Ada juga individu yang tidak menyedari gusinya bengkak kerana tidak berasa sakit. Namun, jika dibiarkan berlarutan tentunya akan menyebabkan rasa amat tidak selesa terutama waktu hendak menjamu sebarang makanan. Penyakit gusi bengkak ini bermula dengan sedikit keradangan […]

Khasiat Buah Jambu Air

4 Khasiat Buah Jambu Air

Adakah anda pernah tahu akan rahsia yang tersirat di sebalik kesedapan buah jambu air ? Buah jambu air boleh menyejukkan badan jika dimakan ketika cuaca panas. Selain dimakan begitu sahaja, buah jambu air ini juga dimakan dengan serbuk asam dan juga sambal kicap. Siapa yang dapat membayangkan sama apa yang admin bayangkan ini pasti buat […]

Fibroid

Fibroid

Apa yang anda tahu tentang penyakit fibroid? Sejauh manakah anda menjaga kesihatan anda? Bagaimana pula dengan cara pemakanan anda? Andakah sering melakukan pemeriksaan berkala di hospital atau klinik berdekatan? Hati-hati wahai kaum wanita, penyakit fibroid boleh menyebabkan kita kehilangan organ yang paling berharga. Penyakit fibroid adalah sejenis ketumbuhan dan bukanlah kanser yang berasal dari tisu pada […]

Bahaya Penyakit Gonorea

Bahaya Penyakit Gonorea

Pernahkah korang dengar tentang penyakit Gonorea atau dalam ejaan bahasa Inggerisnya ‘Gonorrhea’? Gonorea nie ialah satu jenis penyakit kelamin yang dijangkiti melalui hubungan kelamin dengan pasangan yang sememangnya dah pun mengidap penyakit nie. Komplikasi kepada penyakit gonorea ialah ia boleh menyebabkan mandul dan seterusnya mengundang pelbagai penyakit kelamin lain seperti sifilis, kanser dan sebagainya. Penyakit Gonorea adalah […]

Petua Rawat Gatal Ulat Bulu

Petua Rawat Gatal Ulat Bulu

Sesiapa yang pernah kena tentu tahu betapa hebat penangan gatalnya kalau terkena ulat bulu nie. Bayangkan pula kalau ada yang terpegang ulat tu, pas tu tangan yang sama pergi sentuh pula tempat-tempat lain kat badan dan muka… Hmmm… alamatnya menangis tak berlagu la.. huhu… Disebabkan kes ‘terkena’ ulat bulu nie jarang-jarang berlaku, maka ramai yang tidak […]

Simpton Dehidrasi

10 Simpton Dehidrasi

Masalah dehidrasi adalah masalah yang berlaku pada seseorang apabila badan mereka kekurangan air akibat cuaca panas yang melampau dan kurang minum air masak. Air merupakan suatu elemen yang sangat penting untuk tubuh manusia. Tapi sayangnya ramai yang ambil endah tak endah tentang keperluan air yang cukup untuk manusia sehingga menyebabkan masalah dehidrasi ini menganggu dan […]

Petua Rawat Benjol Di Dahi

Petua Rawat Benjol

Bila sebut pasal benjol nie, teringat admin masa kecik-kecik dulu… kalau ada kengkawan yang cergas sangat berlari sana-sini pas tu terjatuh atau terhantuk sampai bengkak atau naik benjol kat kepala.. hmmm.. mulalah lepas tu kitaorang start perli dia… Egg benjol satu..! Kesian dia kan.. dah la sakit, pas tu kena perli lak lagi.. huhu… Tapi biasalah kan.. […]

Mata Bersinar

Petua Miliki Mata Bersinar

Haa… ada tak sesapa yang teringin nak mempunyai mata bersinar dan memukau..?  Kalau ada mata yang ‘memikat’ agaknya tak perlu lah lagi susah-susah nak ‘petik jari’ selepas nie… Sekali ‘jeling’ jer sepuluh yang datang tau.. ahaks… Dari mata turun ke hati… kerana matanya membuatkan ku tergoda..! Ayat pembuka bicara kat atas tu adalah ayat gurau-gurau jer […]

Penyakit Gout

3 Cara Atasi Gout

Masalah penyakit gout memang telah lama dikaitkan dengan makanan. Antaranya makanan laut, daging, kekacang dan minuman beralkohol. Pada waktu dahulu, rawatan gout meliputi penjagaan diet pemakanan yang ketat. Namun kini dengan adanya  ubat-ubatan yang lebih berkesan, penjagaan diet menjadi kurang penting. Sebab itulah doktor jarang memberikan panduan secara terperinci mengenai diet harian untuk penghidap gout. […]

https://www.facebook.com/johorsoutherntigers.com.my/videos/612746285555341/