Posts Tagged ‘berjangkit’

Bahaya Penyakit Gonorea

Bahaya Penyakit Gonorea

Pernahkah korang dengar tentang penyakit Gonorea atau dalam ejaan bahasa Inggerisnya ‘Gonorrhea’? Gonorea nie ialah satu jenis penyakit kelamin yang dijangkiti melalui hubungan kelamin dengan pasangan yang sememangnya dah pun mengidap penyakit nie. Komplikasi kepada penyakit gonorea ialah ia boleh menyebabkan mandul dan seterusnya mengundang pelbagai penyakit kelamin lain seperti sifilis, kanser dan sebagainya. Penyakit Gonorea adalah […]

bisul

7 Tips Rawat Bisul

Eh jangan pecahkan bisul guna jarum, nanti disebabkan jarum, bisul boleh terkena jangkitan bakteria atau kuman, melambatkan lagi proses sembuh. Manakala nanah yang mengalir darinya pula boleh menambah lagi bisul pada anggota badan. Habis tu takkan nak biarkan saja? Kadang-kadang bisul ini pula timbul di kawasan-kawasan yang tidak sepatutnya. Atas kepala, celah punggung, ketiak, dalam telinga, hidung, dan […]

Petua Rawat Demam Campak

4 Petua Rawat Demam Campak

Korang dah pernah ke kena demam campak? Kalau yang tak pernah kena masa kecik-kecik dulu baik berhati-hati..  Sebabnya orang dewasa yang kena demam campak atau chicken pox ni tahap kroniknya lebih teruk berbanding kalau kita kena masa kita masih sekolah rendah dulu. Di kalangan orang dewasa yang kena chicken pox nie ada yang sampai dua […]

Pantang Lepas Bersalin

8 Pantang Lepas Bersalin

Tempoh pantang dan pemulihan selepas bersalin amat penting bagi seseorang ibu demi mengekalkan kesihatan dan keperawanannya luar dan dalam. Almaklum sajalah tempoh mengandung yang berbulan-bulan dan pengorbanan saat melahirkan anak memang sangat-sangat meletihkan dan memerlukan kegigihan fizikal dan mental. Sebab itu lah penting untuk para wanita menempuh tempoh pantang dengan sabar dan berdisiplin. Kaum lelaki mungkin ada […]

Petua Elak Menguap

Petua Elak Menguap

Dalam sehari berapa kali korang menguap? Biasanya kita menguap kerana tak cukup tidur. Admin lak biasanya menguap time lepas makan waktu tengahari. Hmm… tapi tak tentu gak.. sebab kalau diikutkan menguap nie sebenarnya boleh berlaku tak tentu masa, betol tak.. Kekadang tengah elok-elok berbual ngan kawan pun boleh menguap.. siap mengalir air mata lagi..hehe.. so, kena […]

Kutu Kepala

2 Petua Hilangkan Kutu Kepala

Ada sesapa yang selalu rasa gatal-gatal di kepala tak? Cuba check betul-betul, mungkin ada kutu kepala tuh. Mungkin ada yang tak percaya… Macam mana pulak kutu tuh boleh berpopulasi kat atas kepala padahal korang selalu syampu rambut. Hmmm… manalah tahu, sebab ada kemungkinan kutu kepala tu berjangkit daripada anak kita. Anak-anak pulak mungkin dapat daripada kengkawan kat […]

pantang larang ibu bersalin

10 Pantang Larang Ibu Bersalin

Pantang larang ibu bersalin ialah satu bentuk larangan ke atas ibu-ibu yang sedang atau di dalam pantang supaya menjaga diri daripada melakukan kerja-kerja berat dan berhati-hati bagi mengelakkan sesuatu kemalangan di dalam rumah untuk mengelakkan kemudaratan yang disebabkan perbuatan itu tadi. Kali ini admin ingin kongsikan 10 pantang larang ibu bersalin dan mengapa ianya dilarang dan apakah […]

https://www.facebook.com/johorsoutherntigers.com.my/videos/612746285555341/