Posts Tagged ‘berpeluh’

Tips Cegah Ulat Air

7 Tips Cegah Ulat Air

Jangkitan ulat air atau nama lain yang biasa kita dengar ‘kaki makan air’ adalah satu penyakit kulit. Ia sering berlaku dan ramai orang akan mengalaminya sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka. Biasanya berlaku di kalangan lelaki dewasa dan remaja. Ulat air merupakan kulapuk yang menimbulkan rasa gatal apabila ia menyerang kaki. Rasa gatal dan tak selesa ini mungkin […]

Kebaikan Air Panas Suam

7 Kebaikan Minum Air Panas Suam

Anda yang sedang berdiet tentunya lebih suka memilih untuk minum air panas suam, kan? Ini adalah kerana air masak dipercayai boleh menurunkan berat badan dengan cepat dan mempunyai banyak kebaikan untuk kesihatan. Alangkah indahnya kehidupan jika dapat menikmati air panas suam tanpa perlu memasak air kan? Dan tahukah anda jika anda memasak air yang mendidih […]

Kebaikan Sauna

6 Kebaikan Sauna

Sauna merupakan satu amalan yang bagus untuk kesihatan badan. Antara kebaikan sauna ialah dapat menenangkan fikiran dan mengurangkan tekanan. Jangan tak tahu, sauna juga membawa banyak manfaat terhadap tahap kesihatan fizikal. Prinsip utama dalam terapi sauna adalah untuk membuatkan badan berpeluh dengan banyak, kerana ia dapat membantu mendetoksifikasi badan, menenangkan minda dan membakar kalori pada masa […]

Petua Hilangkan Daki

4 Petua Hilangkan Daki

Daki merupakan kotoran yang sudah menimbun dan bercampur dengan peluh. Kulit yang berdaki biasanya akan berwarna kehitaman dan nampak kusam. Antara bahagian kulit yang berdaki biasanya terdapat pada lipatan ketiak, lutut, lipatan paha dalam, dan leher. Daki sememangnya tidak akan hilang dengan mudah meskipun anda kerap mandi. Daki membuatkan kulit anda menjadi kusam dan kering. Setiap orang yang […]

Petua Atasi Gemuk Air

7 Petua Atasi Gemuk Air

Gemuk air sebenarnya berpunca akibat badan anda kekurangan air. Ia terjadi kerana apabila otak mendapati empunya badan  jarang mendapatkan air dengan kadar yang mencukupi. Jadi, secara automatik otak akan mengatur supaya air disimpan di dalam sel badan untuk kegunaan pada waktu kecemasan nanti. Masalah obesiti atau kegemukan bukanlah sesuatu yang baru melanda pada negara kita. Malah, […]

xmdrHnv2

10 Khasiat Cili

Masakan Asia terutamanya masyarakat melayu tidak asing lagi dengan cili. Kalau makan apa-apa makanan tanpa ada cili, pasti rasa tidak puas, rasa macam tidak lengkap menu untuk hari itu. Lebih-lebih lagi untuk makan tengahari, dengan nasi panas beserta cili potong atau sambal belacan, pasti terangkat! Rata-rata masyarakat kita suka makan makanan pedas, sampai tahap berpeluh […]

Petua Wangikan Badan

Bagaimana nak wangikan badan? Senang saja, semburkan saja minyak wangi… chehh.. suma orang pun tahu betol tak hehe… Tapi korang sedar tak kekadang, minyak wangi nie sebenarnya tak dapat nak membantu sangat wangikan badan lebih-lebih bagi mereka yang terpaksa buat kerja outdoor. Lagipun, dengan cuaca yang panas lembap kat Malaysia nie selalunya bila balik lepas makan tengahari […]

Kebaikan Senaman Kardio

6 Jenis Senaman Kardio Dan Kebaikannya

Senaman kardio atau Cardio Workout adalah senaman menjaga kesihatan jantung yang menguji dan memperbaiki stamina apabila sesuatu perbuatan diulang banyak kali dalam tempoh-tempoh masa tertentu, pada intensiti tertentu.  Apa sahaja yang membuatkan jantung kita berdegup lebih laju daripada biasa dan berpeluh dengan banyak berbanding biasa, dipanggil senaman kardio. Mari kita lihat contoh 6 jenis senaman […]

Simpton Dehidrasi

10 Simpton Dehidrasi

Masalah dehidrasi adalah masalah yang berlaku pada seseorang apabila badan mereka kekurangan air akibat cuaca panas yang melampau dan kurang minum air masak. Air merupakan suatu elemen yang sangat penting untuk tubuh manusia. Tapi sayangnya ramai yang ambil endah tak endah tentang keperluan air yang cukup untuk manusia sehingga menyebabkan masalah dehidrasi ini menganggu dan […]

Kambing Golek

5 Khasiat Daging Kambing

Mereka yang berpangkat doktor menyarankan kita supaya mengelakkan dari memakan daging kambing, kerana daging kambing boleh menyebabkan panas badan. Ada juga doktor yang mengatakan kandungan lemak dan kolesterol pada daging kambing tinggi serta seringkali daging kambing dituding sebagai penyebab darah tinggi dan sakit jantung. Sebenarnya, daging kambing adalah makanan kegemaran Rasulullah S.A.W. Setiap sunnah nabi mesti […]

https://www.facebook.com/johorsoutherntigers.com.my/videos/612746285555341/