Posts Tagged ‘bulan puasa’

Tips Kawal Rasa Marah

5 Tips Kawal Rasa Marah

Pasti semua orang pernah didatangi rasa marah. Tapi, kalau dalam bulan puasa ini cubalah kawal marah anda tu ya! Sifat atau rasa marah bagi setiap manusia adalah lumrah dan terjadi di mana-mana juga pun, dan kadangkala akan berterusan sekiranya ianya tidak diberi perhatian yang serius. Apa yang penting sekali cara kita mengawal kemarahan itu dengan betul […]

Hubungan Kelamin Di Bulan Puasa

4 Tips Hubungan Kelamin Di Bulan Puasa

Bulan Ramadhan atau bulan puasa bukan bererti pasangan suami isteri juga harus berpuasa dari melakukan hubungan kelamin. Menurut hukum, hubungan kelamin suami isteri haram dilakukan pada siang hari pada bulan ramadhan. Jika pasangan melakukan hubungan kelamin di siang hari, ada kafarat (denda) yang harus dijalani yakni memerdekakan seorang budak, jika tak memungkinkan berpuasa dua bulan berturut-turut […]

8 Khasiat Rebung

Rebung buluh merujuk kepada pucuk buluh yang muda dan masih lembut, terutamanya dari spesies Bambusa vulgaris dan Phyllostachys edulis. Di Asia, ia biasanya diambil dan dipotong untuk dimasak sebagai ulam-ulaman dimakan bersama lauk, contohnya gulai rebung dan sayur lodeh. Dalam bahasa Inggeris ianya dikenal dengan sebutan bamboo shoot ini, merupakan pucuk buluh yang masih muda. Sering dijadikan sayur dalam masakan, baru diketahui oleh […]

Didik Anak Puasa

7 Tips Didik Anak Puasa

Didik anak puasa memang memerlukan kesabaran yang tinggi dan pendekatan yang berbeza tanpa ada unsur paksaan mengikut umur anak dan kemampuannya untuk berpuasa. Puasa mungkin mudah dilakukan bagi orang dewasa, namun untuk anak-anak, puasa menjadi sesuatu yang baru bagi mereka, apatah lagi jika mereka harus membayangkan tidak makan dan minum dari pagi hingga sampai ke […]

Wanita Bekerjaya

10 Tips Wanita Bekerjaya Urus Keluarga

Bulan puasa bukan alasan untuk wanita bekerjaya lepaskan tanggungjawab sebagai seorang wanita bergelar isteri dan ibu. Penat dan sibuk macam mana pun, hal rumahtangga wajib berjalan ‘laju’ dan teratur seperti biasa. Ada wanita bekerjaya, selagi rumah tidak terurus dan tersusun, perkataan R.E.H.A.T tidak pernah muncul dalam kepala. Ya, penat di pejabat belum habis, terus sambung […]

asam-jawa_20150430_140800

12 Khasiat Asam Jawa

Banyak kebaikan dan kegunaan asam jawa. Dikatakan memakan buah asam jawa mampu membantu mengurangkan tahap kolesterol dalam tubuh sekali gus merangsang kesihatan jantung.  Jus asam jawa dikatakan mampu bertindak sebagai julap ringan. Jus asam jawa dikatakan amat berguna menyembuhkan sakit tekak yang sakit akibat anda selalu pergi berkaraoke dan menjerit atau bersorak. Selain bagus untuk […]

Kekal Bertenaga

3 Tips Kekal Bertenaga Di Bulan Puasa

Bulan puasa ini bukan sahaja kita diwajibkan berpuasa dari makan dan minum, malah di bulan ini jugalah yang digalakkan membuat amal dan kekal bertenaga sepanjang hari serta menahan selera seawal subuh hari sehingga menjelang maghrib. Namun, kita haruslah kekal bertenaga sepanjang hari agar tidak tergendala pekerjaan yang ingin dilakukan dan tidak mendorong kita untuk membatalkan puasa […]

Dekorasi Kediaman

10 Tips Dekorasi Kediaman

Membuat dekorasi kediaman bukanlah satu kerja yang mudah kerana ia memerlukan kreativiti dan idea-idea hebat bagi memastikan kepuasan pelanggan untuk meet dia punya expectation. Jika anda seorang yang kreatif, untuk membuat dekorasi kediaman sudah pastinya tidak perlu mengeluarkan belanja yang banyak. Tatkala tiba bulan puasa, banyak perkara yang difikirkan untuk diselesaikan sebelum menjelang lebaran. Sesetengah […]

Bazar Ramadhan

8 Bazar Ramadhan Di Lembah Klang

Bazar Ramadhan yang muncul tiap kali bulan puasa bukan saja dinantikan oleh mereka yang bakal menikmati hidangan iftar tetapi juga warga tempatan pelbagai bangsa juga. Dengan pilihan juadah yang ditawarkan membuatkan ramai yang memilih untuk mendapatkan hidangan berbuka mereka di bazar Ramadhan sahaja. Secara tidak langsung ia juga memudahkan mereka yang bekerja dan berpuasa untuk […]

ponteng puasa

5 Alasan Ponteng Puasa

Hye Uolss… artikel kali ini kita santai-santai jek pasal ponteng puasa..sebab admin nak share pasal taktik yang biasa uolss gunakan waktu kecik-kecik dulu nak “skip” atau ponteng puasa….siapa yang masih ingat??…admin rasa korang semua mesti masih ingat kan…jangan tipu lahh..artikel ni admin tulis untuk mengingatkan admin supaya bila anak-anak dah membesar nanti boleh tahu taktik […]

https://www.facebook.com/johorsoutherntigers.com.my/videos/612746285555341/