Posts Tagged ‘gatal’

Gejala Kutu Kelamin

5 Gejala Kutu Kelamin

Anda percaya atau tidak, kutu kelamin boleh menyerang sesiapa sahaja tidak kira lelaki wanita, tua atau muda mahupun remaja. Khususnya remaja yang aktif secara seksual, baik wanita mahupun lelaki. Hanya kebersihan sahaja yang boleh mencegah kutu kelamin daripada menetap atau bersarang di kawasan alat sulit. Apabila anda diserang kutu kelamin ini tentulah anda berasa gatal dan tidak selesa. […]

Tips Atasi Vagina Gatal

6 Tips Atasi Vagina Gatal

Pernahkah anda  mengalami rasa vagina gatal atau tidak selesa di vagina atau kawasan intim? Vagina gatal yang muncul di sekitar vagina sering dialami oleh kebanyakan wanita. Amat menyeksakan, apatah lagi jika rasa gatal itu muncul ketika ada sedang berada di lingkungan ramai orang. Tidak mungkin pada ketika itu, anda menggarunya, kan? Nak tak nak, terpaksalah tahan diri! […]

Tips Atasi Gatal Celah Kelengkang

6 Tips Atasi Gatal Celah Kelengkang

Adakah anda mengalami masalah atau sering gatal di celah kelengkang? Jika ya jangan digaru kerana ianya akan menyebabkan kulit melecet dan yang lebih memburukkan keadaan lagi boleh menyebabkan masalah kurap. Selain tidak elok dipandang mata yang melihatnya, menggaru celah kelengkang juga boleh membuatkanya melecet, luka serta menambahkan lagi rasa gatal. Kuman dan kulat adalah penyebab utama […]

Punca Ruam Bayi

4 Punca Ruam Bayi

Ruam bayi adalah masalah biasa di kalangan bayi dan kanak-kanak. Ruam bayi boleh terjadi dalam pelbagai situasi. Sebahagian daripada ruam bayi boleh menjadi serius, tetapi kebanyakannya adalah tidak merbahaya. Namun, ada sebahagian daripadanya adalah serius dan memerlukan rawatan perubatan. Namun ada juga sebahagian ruam bayi terjadi dan sembuh dengan pantas, manakala ada daripadanya mengambil masa yang […]

Tips Lebatkan Bulu Kening

3 Tips Lebatkan Bulu Kening

Kalau dulu ramai yang nak bulu kening halus dan terbentuk atau dengan kata lain,‘kening satu line’. Berbeza pula dengan trend sekarang, masing-masing sibuk mahu memiliki bulu kening lebat dan tebal ala-ala orang Arab. Bulu kening umpama ‘tingkap’ kepada kecantikan mata kita. Mempunyai bulu kening yang lebat kelihatan sangat natural dan nampak asli. Apabila berbicara tentang kecantikan, […]

Jenis Masalah Keputihan

8 Jenis Masalah Keputihan

Adakah anda sebagai seorang wanita mengalami masalah keputihan? Mari bersama admin kita ketahui jenis keputihan dengan membaca artikel ini sampai habis. Salah satu penyakit yang perlu dikenal oleh kaum wanita adalah masalah meputihan. Walaupun tidak semua Keputihan memerlukan rawatan, namun dengan mengenal dan mengetahui mengenainya sekurang-kurang kita dapat mengambil langkah awal apabila ia terjadi kepada kita. Penting bagi setiap […]

Petua Rawat Demam Campak

4 Petua Rawat Demam Campak

Korang dah pernah ke kena demam campak? Kalau yang tak pernah kena masa kecik-kecik dulu baik berhati-hati..  Sebabnya orang dewasa yang kena demam campak atau chicken pox ni tahap kroniknya lebih teruk berbanding kalau kita kena masa kita masih sekolah rendah dulu. Di kalangan orang dewasa yang kena chicken pox nie ada yang sampai dua […]

Petua Rawat Buasir

3 Petua Rawat Buasir

Buasir atau hemoroid adalah pembengkakan pada vena yang terletak di bahagian rektum dan dubur. Apabila vena ini membonjol keluar ia mengganggu dan menyebabkan membran di sekitarnya membengkak, terasa sakit, perit, gatal dan berdarah. Penyakit buasir ini selalunya membuatkan seseorang itu merasa tidak selesa dan menderita akibat kesakitan yang ditanggung jika tidak mendapatkan rawatan secepat mungkin. Sakit buasir terjadi disebabkan oleh terlalu tinggi tekanan dalam darah […]

Petua Rawat Gatal Ulat Bulu

Petua Rawat Gatal Ulat Bulu

Sesiapa yang pernah kena tentu tahu betapa hebat penangan gatalnya kalau terkena ulat bulu nie. Bayangkan pula kalau ada yang terpegang ulat tu, pas tu tangan yang sama pergi sentuh pula tempat-tempat lain kat badan dan muka… Hmmm… alamatnya menangis tak berlagu la.. huhu… Disebabkan kes ‘terkena’ ulat bulu nie jarang-jarang berlaku, maka ramai yang tidak […]

Khasiat Daun Pegaga

3 Khasiat Daun Pegaga

Sesiapa yang berasal dari kampung atau memang suka makan ulam tentu kenal daun pegaga. Hmm.. daun pegaga nie sebenarnya ada seribu satu khasiat yang boleh dijadikan ubat bagi merawat beberapa penyakit dan juga boleh digunakan untuk menjaga kecantikan kulit muka. Selain itu juga, daun pegaga ini boleh dimakan dengan nasi sebagaimana diamalkan oleh orang-orang tua […]

https://www.facebook.com/johorsoutherntigers.com.my/videos/612746285555341/