Posts Tagged ‘haiwan’

Nutrisi Makanan Kucing

5 Nutrisi Makanan Kucing

Keperluan nutrisi dalam makanan kucing yang unik menjadikannya haiwan itu cerewet dalam memilih makanan sehariannya. Ia sentiasa berhati-hati memilih makanan dan akan menolak makanan tersebut jika didapati baunya berlainan daripada makanan asal ataupun makanan kucing itu mempunyai suhu dan rasa yang berbeza. Kucing adalah mamalia karnivor kecil dari subspesis Felis silvestris catus. Ia adalah keturunan […]

Nafsu Serakah

Mengawal Nafsu Serakah

Nafsu serakah sering mengaburi mata hati biar pun ilmu penuh di dada. Keinginan terhadap keseronokan ada harta, kesedapan makan dan minum, hanyut dengan kelazatan bermain dan berhibur, menghanyutkan manusia kepada dosa dan kedurhakaan padaNya. وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي ۚ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي ۚ إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿٥٣﴾ “Dan aku tidak […]

Petua Halau Tikus

7 Petua Halau Tikus

Adakah anda fobia akan kehadiran makhluk yang bernama tikus? Jangan risau admin akan kongsikan cara halau tikus. Tikus merupakan sejenis binatang yang bukan sahaja kotor dan cukup menggelikan, tetapi juga mengundang pelbagai penyakit yang boleh membawa kepada kematian. Kehadirannya di dalam sesebuah kedai aman biar pun hanya seekor sudah cukup membuatkan seseorang itu berasa tidak senang duduk! […]

Tips Jimat Air

6 Tips Jimat Air

Bagaimanakah caranya untuk kita jimat air melalui penggunaan harian? Tak dapat nak bayangkan jika sumber air punah dari muka bumi ini. Tidak mustahil semua makhluk hidup muka bumi ini termasuk haiwan dan tumbuh-tumbuhan akan mati. Begitu juga dengan kita. Air adalah sumber alam semulajadi yang sangat penting bagi manusia. Setiap hari kita memerlukan air untuk melakukan […]

Kebaikan Bela Haiwan Peliharaan

8 Kebaikan Bela Haiwan Peliharaan

Haiwan peliharaan ialah haiwan yang dipelihara sebagai peneman pemiliknya. Haiwan peliharaan yang paling digemari ialah haiwan yang setia, suka bermain, menarik perhatian dan comel. Melihat keletah dan gelagat haiwan peliharaan bermain dan mengejar kita ketika pulang dari tempat kerja adalah salah satu terapi menghilangkan stress di tempat kerja. Mungkin ada sesetengah orang yang berasa remeh […]

Khasiat Arnab

Khasiat Arnab

Pernah tak korang makan daging arnab? Admin rasa macam pernah makan kot masa zaman muda remaja dulu. Makan satay dengan burger dan daging arnab yang dipanggang semuanya admin dah pernah rasa memang sedap rasanya… tapi tak ingat lah pulak camna rasanya sedap yang macam mana tak tau nak admin describe kan macam mana rasanya.. hehe.. Kalau sebelum nie admin […]

Penyakit Seks

17 Jenis Penyakit Seks

Pada dunia zaman sekarang yang mana masalah sosial yang berleluasa berlaku tanpa kawalan menyebabkan berlakunya penyakit seks yang kini telah menular di kalangan masyarakat negara kita. Apa yang membimbangkan adalah budaya penyakit seks ini ditiru dan diamalkan kerana terpengaruh dengan banyak adegan-adegan di dalam filem lucah. Penyakit seks ini sebenarnya ada kaitan dengan masalah mental tapi […]

lipas

6 Petua Menghalau Lipas

Lipas merupakan serangga yang di katakan ramai yang tidak menggemarinya kerana ia adalah haiwan atau binatang yang dikategorikan sebagai vektor iaitu haiwan yang kotor dan pembawa penyakit. Lipas salah satu binatang yang menggelikan dan selalunya ia akan dipukul menggunakan penyapu, selipar dan sebagainya sehingga mati. Tahukah anda, jika binatang ini dipukul akan mendatangkan keburukan yang […]

kucing selebriti oh my jep

Kucing Tidak Najis

Nabi Muhammad SAW menekankan bahawa kucing itu tidak najis. Bahkan dibenarkan untuk berwudhuk menggunakan air bekas minuman kucing kerana ianya tidak najis. Abu Qatadah Radliyallaahu ra berkata bahawa Rasulullah bersabda, “Kucing itu tidak najis. Ia adalah termasuk haiwan yang suka berkeliaran di rumah (haiwan pemeliharaan).” [HR At-Tirmidzi, An-Nasa’I, Abu Daud, Ibnu Majah dan Ibnu Khuzaimah]. […]

ketagihan dadah

3 Bahaya Ketagihan Dadah

Ketagihan dadah melibatkan dua isu atau dua perkara yang tidak semestinya berkait. Pertamanya adalah dadah yang ditakrifkan sebagai bahan kimia yang memberi kesan kepada fungsi biologikal pada manusia atau haiwan. Terdapat sejumlah bahan kimia yang boleh dipertimbangkan sebagai sah atau tidak sah. Ketagihan dadah pula ialah keadaan yang melibatkan beberapa ciri seperti kehendak yang kuat […]

https://www.facebook.com/johorsoutherntigers.com.my/videos/612746285555341/