Posts Tagged ‘luka’

7 Kebaikan Beras Pulut

7 Kebaikan Beras Pulut

Pulut merupakan sejenis bijirin yang ditanam sebagai makanan. Pulut menyerupai beras tetapi warnanya tidak berkilat dan ia mengandungi kandungan kanji yang lebih banyak dan menjadikannya seakan melekit apabila dimasak. Biasanya beras pulut ini menjadi kegemaran orang-orang yang berada dengan saiznya yang panjang dan besar ianya juga cepat kenyang jika dimakan dengan kuantiti yang sedikit. Beras […]

Petua Tanggal Gigitan Pacat

3 Petua Atasi Gigitan Pacat

Pacat dan lintah yang melekat dan menggigit akan terus melekap sehingga ia betul-betul puas dan kenyang menghisap darah mangsanya. Bukanlah susah mana nak ditanggalkan pacat atau lintah itu, namun jika direntap tidak kena caranya ada kalanya luka bekas hisapan itu akan meninggalkan parut dan mengambil masa yang lama untuk sembuh. Adakalanya juga biarpun pacat dah direntap, […]

Bijirin Barli

11 Kebaikan Bijirin Barli

Adakah anda suka minum air bijirin barli? Dalam keadaan cuaca panas ini amatlah sesuai meminum air bijirin barli kerana selain dikatakan mampu menghilangkan dahaga dan mengurangkan kepanasan dalam tubuh. Bijirin barli merupakan sumber terbaik serat pemakanan, protein dan karbohidrat kompleks serta vitamin dan galian. Terdapat dua jenis serat pemakanan iaitu mudah dilarutkan dan tidak mudah dilarutkan. Bijirin […]

Sakit Kencing Tikus

Penyakit Kencing Tikus

Leptospirosis juga dikenali sebagai jangkitan kencing tikus. Walaupun makhluk berbulu tersebut adalah kunci kepada penyebaran penyakit itu, menuding jari kepada tikus sahaja tidak mencukupi kerana terdapat juga pembawa lain seperti binatang ternakan, haiwan liar dan binatang peliharaan. Daripada kitaran hidup, boleh dilihat bahawa Leptospira merupakan bakteria penyebab jangkitan kencing tikus. Disebabkan bentuk bakteria ini seakan-akan skru […]

Petua Rawat Benjol Di Dahi

Petua Rawat Benjol

Bila sebut pasal benjol nie, teringat admin masa kecik-kecik dulu… kalau ada kengkawan yang cergas sangat berlari sana-sini pas tu terjatuh atau terhantuk sampai bengkak atau naik benjol kat kepala.. hmmm.. mulalah lepas tu kitaorang start perli dia… Egg benjol satu..! Kesian dia kan.. dah la sakit, pas tu kena perli lak lagi.. huhu… Tapi biasalah kan.. […]

Khasiat Sayuran Hijau

Khasiat Sayuran Hijau

Orang kata, “Tak kenal maka tak cinta”. Sama lah 2×5 dengan admin pun, dolu-dolu tak berapa suka makan sayuran hijau nie. Sebab apa ntah… tapi memang tak suka. Emak pula selalu pesan kat kami adik-beradik, kalau nak kulit jadi putih, kena banyak makan sayur… Agaknya sampai sekarang ada ibu-ibu yang masih memberi ‘pesanan’ yang sama kat […]

Khasiat Arnab

Khasiat Arnab

Pernah tak korang makan daging arnab? Admin rasa macam pernah makan kot masa zaman muda remaja dulu. Makan satay dengan burger dan daging arnab yang dipanggang semuanya admin dah pernah rasa memang sedap rasanya… tapi tak ingat lah pulak camna rasanya sedap yang macam mana tak tau nak admin describe kan macam mana rasanya.. hehe.. Kalau sebelum nie admin […]

8 Khasiat Rebung

Rebung buluh merujuk kepada pucuk buluh yang muda dan masih lembut, terutamanya dari spesies Bambusa vulgaris dan Phyllostachys edulis. Di Asia, ia biasanya diambil dan dipotong untuk dimasak sebagai ulam-ulaman dimakan bersama lauk, contohnya gulai rebung dan sayur lodeh. Dalam bahasa Inggeris ianya dikenal dengan sebutan bamboo shoot ini, merupakan pucuk buluh yang masih muda. Sering dijadikan sayur dalam masakan, baru diketahui oleh […]

Wanita Bercukur

10 Tips Wanita Bercukur

Tentu anda tertanya-tanya adakah wanita bercukur sama seperti lelaki? Jawapannya adalah ya, wanita bercukur tetapi ada perbezaan dan tidak sama sekali dengan lelaki. Apa yang membuatkan wanita bercukur adalah untuk membersihkan bulu ari-ari yang tumbuh pada faraj, merapi bulu ketiak dan juga mencukur bulu kaki bagi wanita yang tidak suka menggunakan hair cream removal kerana […]

mendidik anak

5 Tips Mendidik Anak

Mendidik anak bukanlah satu perkara yang mudah. Anak yang telah tertutup hati dan semangatnya akan mencetuskan masalah dan memporak-perandakan kehidupan keluarga dengan berbagai-bagai masalah seperti dadah, arak, rokok dan pelbagai masalah lagi. Luka di hati yang menjadikan mereka enggan menerima kebaikan. Oleh itu hati anak ini perlu dibukakan kembali. Tapi bagaimana caranya? Berikut adalah 5 […]

https://www.facebook.com/johorsoutherntigers.com.my/videos/612746285555341/