Posts Tagged ‘pencernaan’

Khasiat Buah Mangga

10 Khasiat Buah Mangga

Anda suka menikmati buah mangga? Tahu khasiat buah mangga? Jika masih ragu-ragu tentang khasiatnya, baca artikel ini sampai habis. Buah-buahan dan sayuran sangatlah penting untuk kesihatan terutamanya ketika anda hamil.Terdapat pelbagai jenis buah-buahan yang memberikan manfaat pada tubuh manusia dalam berbagai cara. Buah mangga mempunyai peminatnya tersendiri iaitu terdiri daripada kaum wanita. Tidak kira tua atau […]

Petua Kurangkan Nafsu Makan

6 Petua Kurangkan Nafsu Makan

Nafsu makan secara berlebihan memang sukar untuk dibendung. Tetapi sekiranya ia tidak dikawal dengan baik dan seawal yang mungkin, ia boleh mengganggu kesihatan di kemudian hari. Sememangnya nafsu makan setiap orang berbeza-beza mengikut jantina, saiz badan dan juga selera makan seseorang itu. Jika dilihat dari sudut kesihatan nafsu makan antara penyumbang masalah obesiti tertinggi di […]

Kebaikan Serai

8 Kebaikan Serai

Serai adalah sejenis tumbuhan herba malar hijau dengan bentuk yang nipis serta berdaun panjang seringkali kita nampak ditanam di belakang rumah. Ia ini dipercayai berasal dari kawasan tropika seperti di Malaysia, Indonesia dan China. Tumbuhan ini juga selalunya digunakan dalam masakan di kalangan masyarakat Asia. Kandungan nutrisinya yang pelbagai, contohnya vitamins A dan C, folate, asid folik, magnesium, zat besi, zinc, potassium, phosphorus dan calcium menjadikan serai […]

Khasiat Sayuran Hijau

Khasiat Sayuran Hijau

Orang kata, “Tak kenal maka tak cinta”. Sama lah 2×5 dengan admin pun, dolu-dolu tak berapa suka makan sayuran hijau nie. Sebab apa ntah… tapi memang tak suka. Emak pula selalu pesan kat kami adik-beradik, kalau nak kulit jadi putih, kena banyak makan sayur… Agaknya sampai sekarang ada ibu-ibu yang masih memberi ‘pesanan’ yang sama kat […]

8 Khasiat Rebung

Rebung buluh merujuk kepada pucuk buluh yang muda dan masih lembut, terutamanya dari spesies Bambusa vulgaris dan Phyllostachys edulis. Di Asia, ia biasanya diambil dan dipotong untuk dimasak sebagai ulam-ulaman dimakan bersama lauk, contohnya gulai rebung dan sayur lodeh. Dalam bahasa Inggeris ianya dikenal dengan sebutan bamboo shoot ini, merupakan pucuk buluh yang masih muda. Sering dijadikan sayur dalam masakan, baru diketahui oleh […]

Khasiat Belimbing Besi

5 Khasiat Belimbing Besi

Korang pernah dengar tak citer orang kuat yang makan buah belimbing besi? Hmm.. sebenarnya siapa-siapa pun boleh kalau nak makan besi.. hehe.. makanlah belimbing besi… malah ia bagus untuk kesihatan. Admin PB takde lah selalu sangat makan buah belimbing besi nie. Sebab admin tak berapa suka dengan rasanya. Tapi anak-anak memang suka makan belimbing.. err.. kalau ikutkan semua […]

Khasiat Daun Kesum

2 Khasiat Daun Kesum

Tanyalah perempuan sekarang tentang daun kesum. Diulang… DAUN KESUM yer… bukan daun ketum… Ini dia satu tips untuk seorang lelaki yang ingin tahu samada girlfriend dia atau calon bakal isteri tu rajin ke dapur atau pandai masak ke tidak… hehe… Hmm… kalau awek tu dok citer pasal daun ketum.. maka korang perlu lah lebih berwaspada.. hihi… […]

Tanda Diet Error

9 Tanda Diet Error

Diet error adalah salah satu punca diet salah yang boleh menyebabkan kesan sampingan kepada anda. Ramai orang di luar sana yang ingin mengamalkan diet bagi mendapatkan bentuk badan yang langsing dan seksi pada masa yang sama dapat menjaga kesihatan untuk mengelak daripada serangan penyakit. Percaya atau tidak, punca utama kebanyakan masalah kesihatan adalah daripada tabiat pemakanan […]

Khasiat Limau Purut

14 Khasiat Limau Purut

Limau purut amat popular digunakan dalam masakan Kemboja, Melayu, Myanmar dan Indonesia. Daunnya boleh digunakan dalam keadaan segar mahupun setelah dikeringkan. Selama berkurun lamanya, daun limau purut telah digunakan sebagai bahan mengawet makanan dan menjadikannya lebih membuka selera. Selain itu juga masakan terkenal Thailand seperti masak Paprik juga menggunakan daun limau purut di dalam masakan […]

Khasiat Buah Ceri

11 Khasiat Buah Ceri

Buah ceri boleh dimakan secara segar atau setelah dijadikan jus. Sama ada ditinkan, disejukkan atau dikeringkan, buah ceri dikatakan mengekalkan nilai kandungan zatnya. Apabila disejukkan dalam peti sejuk, buah ceri dikatakan mampu kekal segar sehingga seminggu. Namun apakah khasiat buah ceri dan manfaatnya kepada tubuh badan dan kesihatan manusia yang mengamalkan pengambilannya secara kerap? Mari […]

https://www.facebook.com/johorsoutherntigers.com.my/videos/612746285555341/