Posts Tagged ‘puasa’

Doa Akhir Ramadhan

Doa Akhir Ramadhan

Doa akhir Ramadhan adalah doa yang sering dibaca untuk memohon kepada Allah SWT agar segala amalan yang kita kerjakan di bulan Ramadhan ini diterima oleh Allah SWT dan kita senantiasa berada dibawah lindungan dan rahmat Nya. Tiada daya kuasa kita sebagai manusia biasa dan hamba Nya selain menadah tangan memohon, meminta dan merayu agar segala […]

Peperangan Besar Di Nusantara

Peperangan Besar Di Nusantara

Di Nusantara ini, pernah berlaku sebuah peperangan besar di bulan Ramadhan. Peperangan besar yang dimaksudkan ini ialah perang antara Belanda dengan Kesultanan Palembang pada bulan Jun tahun 1821. Kesultanan Palembang di bawah kepimpinan Sultan Mahmud Badaruddin II sangat sukar ditewaskan penjajah. Sebelum tahun 1821, Palembang tidak pernah tewas dalam mana-mana peperangan sama ada dengan Inggeris atau […]

Didik Anak Puasa

7 Tips Didik Anak Puasa

Didik anak puasa memang memerlukan kesabaran yang tinggi dan pendekatan yang berbeza tanpa ada unsur paksaan mengikut umur anak dan kemampuannya untuk berpuasa. Puasa mungkin mudah dilakukan bagi orang dewasa, namun untuk anak-anak, puasa menjadi sesuatu yang baru bagi mereka, apatah lagi jika mereka harus membayangkan tidak makan dan minum dari pagi hingga sampai ke […]

Wanita Bekerjaya

10 Tips Wanita Bekerjaya Urus Keluarga

Bulan puasa bukan alasan untuk wanita bekerjaya lepaskan tanggungjawab sebagai seorang wanita bergelar isteri dan ibu. Penat dan sibuk macam mana pun, hal rumahtangga wajib berjalan ‘laju’ dan teratur seperti biasa. Ada wanita bekerjaya, selagi rumah tidak terurus dan tersusun, perkataan R.E.H.A.T tidak pernah muncul dalam kepala. Ya, penat di pejabat belum habis, terus sambung […]

asam-jawa_20150430_140800

12 Khasiat Asam Jawa

Banyak kebaikan dan kegunaan asam jawa. Dikatakan memakan buah asam jawa mampu membantu mengurangkan tahap kolesterol dalam tubuh sekali gus merangsang kesihatan jantung.  Jus asam jawa dikatakan mampu bertindak sebagai julap ringan. Jus asam jawa dikatakan amat berguna menyembuhkan sakit tekak yang sakit akibat anda selalu pergi berkaraoke dan menjerit atau bersorak. Selain bagus untuk […]

Mulut Berbau

5 Tips Elak Mulut Berbau

Mulut berbau ketika kita sedang berpuasa di bulan Ramadhan pastinya membuatkan orang di sekeliling kita merasa tidak selesa. Mungkin mereka tidak memahami keistimewaan orang Muslim yang mulut berbau ketika berpuasa di bulan Ramadhan sebenarnya adalah mulut orang yang berbau haruman kasturi di sisi Allah SWT. Namun sebagai seorang Muslim yang sering menjaga kebersihan diri masalah […]

Port Lepak Lelaki Bujang

6 Port Lepak Lelaki Bujang

Lelaki bujang banyak menghabiskan masa dengan pergi melepak dengan kawan-kawan. Biasanya banyak masa lapang dihabiskan oleh lelaki bujang ini di tempat-tempat atau port yang tertentu. Tidak kira walaupun apa aktiviti yang anda jalankan buatlah benda yang tak berfaedah jangan sampai menyusahkan orang di luar sana kerana tanggapan masyarakat kepada lelaki bujang yang suka melepak amatlah negatif. Nampaknya […]

Dekorasi Kediaman

10 Tips Dekorasi Kediaman

Membuat dekorasi kediaman bukanlah satu kerja yang mudah kerana ia memerlukan kreativiti dan idea-idea hebat bagi memastikan kepuasan pelanggan untuk meet dia punya expectation. Jika anda seorang yang kreatif, untuk membuat dekorasi kediaman sudah pastinya tidak perlu mengeluarkan belanja yang banyak. Tatkala tiba bulan puasa, banyak perkara yang difikirkan untuk diselesaikan sebelum menjelang lebaran. Sesetengah […]

Fidyah

Fidyah

Apa itu fidyah? Fidyah ialah denda ke atas seseorang Islam yang telah baligh kerana meninggalkan puasa wajib atas sebab-sebab tertentu atau pun sengaja melewatkan puasa ganti (qada’) bulan Ramadhan. Hukum membayar fidyah adalah wajib. Ia wajib disempurnakan mengikut bilangan hari yang ditinggalkan. Ia juga menjadi satu tanggungan (hutang) kepada Allah SWT sekiranya tidak dilaksanakan. Perkiraan dan […]

ponteng puasa

5 Alasan Ponteng Puasa

Hye Uolss… artikel kali ini kita santai-santai jek pasal ponteng puasa..sebab admin nak share pasal taktik yang biasa uolss gunakan waktu kecik-kecik dulu nak “skip” atau ponteng puasa….siapa yang masih ingat??…admin rasa korang semua mesti masih ingat kan…jangan tipu lahh..artikel ni admin tulis untuk mengingatkan admin supaya bila anak-anak dah membesar nanti boleh tahu taktik […]

https://www.facebook.com/johorsoutherntigers.com.my/videos/612746285555341/