Posts Tagged ‘sembuh’

Kesan Buruk Steroid

6 Kesan Buruk Steroid

Tahukah anda kesan pengambilan steroid untuk jangka waktu panjang? Sebenarnya steroid ini banyak di gunakan oleh golongan lelaki tujuannya adalah untuk berbadan sasa, tetapi masa kini ada juga wanita yang ingin berbadan sasa mengambil steroid untuk membesarkan otot mereka. Jadi adalah tidak mengejutkan sekarang pusat gym tumbuh bagai cendawan selepas hujan kerana permintaan yang tinggi di pasaran. Namun, […]

Tips Cegah Ulat Air

7 Tips Cegah Ulat Air

Jangkitan ulat air atau nama lain yang biasa kita dengar ‘kaki makan air’ adalah satu penyakit kulit. Ia sering berlaku dan ramai orang akan mengalaminya sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka. Biasanya berlaku di kalangan lelaki dewasa dan remaja. Ulat air merupakan kulapuk yang menimbulkan rasa gatal apabila ia menyerang kaki. Rasa gatal dan tak selesa ini mungkin […]

Punca Ruam Bayi

4 Punca Ruam Bayi

Ruam bayi adalah masalah biasa di kalangan bayi dan kanak-kanak. Ruam bayi boleh terjadi dalam pelbagai situasi. Sebahagian daripada ruam bayi boleh menjadi serius, tetapi kebanyakannya adalah tidak merbahaya. Namun, ada sebahagian daripadanya adalah serius dan memerlukan rawatan perubatan. Namun ada juga sebahagian ruam bayi terjadi dan sembuh dengan pantas, manakala ada daripadanya mengambil masa yang […]

Petua Tanggal Gigitan Pacat

3 Petua Atasi Gigitan Pacat

Pacat dan lintah yang melekat dan menggigit akan terus melekap sehingga ia betul-betul puas dan kenyang menghisap darah mangsanya. Bukanlah susah mana nak ditanggalkan pacat atau lintah itu, namun jika direntap tidak kena caranya ada kalanya luka bekas hisapan itu akan meninggalkan parut dan mengambil masa yang lama untuk sembuh. Adakalanya juga biarpun pacat dah direntap, […]

Rabun Malam

Petua Rawat Rabun Malam

Ada sesetengah orang tak boleh pandu kereta pada waktu malam sebab rabun malam. Silau katanya. Hmm… admin pun pernah mengalami masalah tu, tapi sekarang dah kurang sikit… tak pasti lak macam mana boleh ‘kurang’ sikit masalah silau tu, mungkin sebab banyak minum susu segar kot.. err.. ada kaitan ker tidak minum susu ngan silau nie? […]

Slipped Disc Punca Sakit Belakang

Slipped Disc Punca Sakit Belakang

Adakah anda selalu mengalami sakit belakang? Mungkin ada kenalan anda mengatakan anda menghidap ‘slipped disc’ atau disk tergelincir. Ramai yang berpendapat, apabila sakit belakang sahaja, ia adalah berpunca daripada slipped disc. Benarkah begitu? Apakah disk yang dimaksudkan? Mengikut statistik, masalah sakit belakang amat kerap berlaku. Hampir 70 peratus manusia dewasa akan mengalami sakit belakang pada […]

Petua Rawat Demam Campak

4 Petua Rawat Demam Campak

Korang dah pernah ke kena demam campak? Kalau yang tak pernah kena masa kecik-kecik dulu baik berhati-hati..  Sebabnya orang dewasa yang kena demam campak atau chicken pox ni tahap kroniknya lebih teruk berbanding kalau kita kena masa kita masih sekolah rendah dulu. Di kalangan orang dewasa yang kena chicken pox nie ada yang sampai dua […]

Batuk Berkokok

7 Tips Hentikan Batuk Berkokok

Malam merupakan waktu untuk kita berehat tapi batuk berkokok yang terus-menerus pastinya akan mengganggu waktu tidur. Batuk berkokok yang menjadi-jadi pada waktu malam seringkali menyebabkan stres kerana sukar tidur sedangkan tubuh penat dan mata mengantuk. Selain itu juga, batuk berkokok yang kuat dan berterusan ini juga boleh menggangu pasangan dan anak-anak lain yang sedang tidur. Jadi sebelum […]

Petua Rawat Benjol Di Dahi

Petua Rawat Benjol

Bila sebut pasal benjol nie, teringat admin masa kecik-kecik dulu… kalau ada kengkawan yang cergas sangat berlari sana-sini pas tu terjatuh atau terhantuk sampai bengkak atau naik benjol kat kepala.. hmmm.. mulalah lepas tu kitaorang start perli dia… Egg benjol satu..! Kesian dia kan.. dah la sakit, pas tu kena perli lak lagi.. huhu… Tapi biasalah kan.. […]

Pesakit Asma

10 Petua Rawat Asma

Penyakit asma atau lelah boleh dihidapi oleh sesiapa sahaja tak kira lelaki atau perempuan, dewasa atau kanak-kanak. Dulu-dulu orang sebut penyakit semput tapi sekarang nie ia lebih dikenali sebagai penyakit asma atau pun asthma. Tak kiralah apa istilah, gelaran atau ejaan yang digunakan yang pastinya penyakit nie berkaitan ngan saluran pernafasan dan membuatkan penghidapnya mengalami sesak […]

https://www.facebook.com/johorsoutherntigers.com.my/videos/612746285555341/