Posts Tagged ‘wangi’

Khasiat Bedak Sejuk

Cara Membuat Dan Khasiat Bedak Sejuk

Petua menggunakan bedak sejuk bukanlah perkara asing bagi masyarakat Melayu. Ini adalah petua turun temurun sejak zaman nenek moyang lagi. Masyarakat zaman dahulu sememangnya terkenal dengan menggunakan bahan-bahan semulajadi untuk mendapatkan wajah yang cantik, mulus dan licin. Hingga ke hari ini, bedak sejuk yang diperbuat daripada beras masih terdapat di pasaran. Kebaikan Bedak Sejuk Sebenarnya, terdapat […]

Khasiat Air Beras

3 Khasiat Air Beras

Tahukah anda khasiat air beras ini boleh memberi pelbagai manfaat buat anda. Beras mempunyai banyak khasiatnya yang tersendiri ianya kaya dengan vitamin dan mineral seperti niacin, vitamin D, kalsium, fiber, iron, thiamine dan riboflavin. Selain itu juga, beras kaya dengan karbohidrat dan tidak mengandungi kolestrol, lemak tepu yang boleh memudaratkan. Khasiat beras bukan sahaja boleh di […]

Kebaikan Buah Lemon

11 Kebaikan Buah Lemon

Buah lemon yang berwarna kuning yang berbentuk oval ini memang kaya dengan magnesium, karbohidrat, potassium, asid sitrik, kalsium dan Vitamin B serta C. Telah terbukti, jus buah lemon mempunyai banyak khasiat yang tersembunyi. Ia digunakan dalam perubatan, masakan, makmal eksperimen dan juga agen pembersih. Secara turun temurun, buah lemon sememangnya terkenal dengan khasiatnya untuk kesihatan dan juga […]

Kebaikan Bunga Ros

7 Kebaikan Bunga Ros

Sejak zaman dahulu lagi, bunga ros atau mawar dijadikan sebagai lambang cinta terutama bunga ros merah. Di sebalik kecantikan dan keindahan warnanya, ternyata bunga ros ini mempunyai khasiat yang baik untuk kesihatan dan kecantikan. Bagi dunia kecantikan, bunga ros dijadikan sebagai bahan untuk merawat wajah, kulit dan juga rambut. Manakala dalam dunia kesihatan pula, bunga […]

Khasiat Bunga Lily

5 Khasiat Bunga Lily

Bunga lily atau nama latinnya, Lilium Candidum L mempunyai bentuk yang sangat cantik dan pelbagai warna serta berbau wangi. Bunga lily putih adalah yang paling popular. Sememangnya khasiat yang terdapat pada bunga lily untuk kesihatan dan juga dalam penjagaan kecantikan memang telah terbukti dan tidak boleh disangkal lagi. Sungguhpun anda mungkin terpesona dengan kecantikan bunga […]

Kebaikan Daun Betik

3 Kebaikan Daun Betik

Adapun rupa-rupanya pokok betik ni bukan setakat buahnya saja yang boleh dimakan, daun betik pun sebenarnya banyak manfaat dan kegunaannya. Haa.. admin baru jumpa maklumat nie dalam satu buku petua dahulukala dan admin nak kongsikan ngan semua pembaca Petua Bahagia yang admin kasihi sekelian… Kata orang betik dapat membantu menyejukkan badan.  Admin selalu jugak makan buah betik, terutamanya […]

Petua Wangikan Badan

Bagaimana nak wangikan badan? Senang saja, semburkan saja minyak wangi… chehh.. suma orang pun tahu betol tak hehe… Tapi korang sedar tak kekadang, minyak wangi nie sebenarnya tak dapat nak membantu sangat wangikan badan lebih-lebih bagi mereka yang terpaksa buat kerja outdoor. Lagipun, dengan cuaca yang panas lembap kat Malaysia nie selalunya bila balik lepas makan tengahari […]

Kebaikan Serai

8 Kebaikan Serai

Serai adalah sejenis tumbuhan herba malar hijau dengan bentuk yang nipis serta berdaun panjang seringkali kita nampak ditanam di belakang rumah. Ia ini dipercayai berasal dari kawasan tropika seperti di Malaysia, Indonesia dan China. Tumbuhan ini juga selalunya digunakan dalam masakan di kalangan masyarakat Asia. Kandungan nutrisinya yang pelbagai, contohnya vitamins A dan C, folate, asid folik, magnesium, zat besi, zinc, potassium, phosphorus dan calcium menjadikan serai […]

Santan Kelapa

Khasiat Santan, Herba Dan Minyak Bijan

Ramai wanita Melayu mengamalkan untuk membasuh kepala dengan santan. Santan tuh kira macam pengganti kepada syampu. Malah mungkin lagi bagus kot.. sebabnya kita akan rasa kulit kepala lebih sejuk selepas membasuh rambut dan kepala ngan santan. Santan sebenarnya membantu melembut dan menyinarkan rambut dan dengan itu dikatakan mampu mencegah kekeringan dan rambut pecah-pecah di hujung. Untuk […]

Malam Pengantin Baru

9 Tips Malam Pengantin Baru

Malam pengantin baru atau lebih dikenali sebagai malam pertama oleh pasangan pengantin baru adalah satu malam yang istimewa bagi para pengantin yang baru bernikah. Debaran pasti dirasai oleh pengantin perempuan yang masih dara kerana pada malam pengantin baru ini segala-galanya akan terlerai dengan peranan pengantin lelaki yang tidak sabar untuk memecahkan dara. Biasanya malam pengantin baru […]

https://www.facebook.com/johorsoutherntigers.com.my/videos/612746285555341/